От търга в БДЖ: шест „негодни” локомотиви заминават за Словакия

Вчера 19.12.2016 г. се проведе първата сесия от търга за 50 броя локомотиви и мотриси на БДЖ. На търга присъстваха и представители на Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт. Три компании бяха закупили книжа за участие, като две от тях бяха български, а третата бе словашки завод за ремонт на локомотиви, който вече е пазарувал от подвижния състав на БДЖ през 2012г.  Словашката компания бе единствения участник в търга и закупи 6 магистрални електрически локомотиви от марката Шкода, серии 44 и 45. По мнение на железничари всички те са годни за модернизация, като локомотивите с номера 115 и 118 са били единствените два, разполагащи с климатици. За нас е абсурдно при продължаващия недостиг на годни локомотиви да се продават такива, които могат да бъдат ремонтирани и за които са плащани значителни средства от българския данъкоплатец. На практика, дружеството се самоизяжда и вече е реална опасността железницата да остане без годен подвижен състав.

bdz-prokuratura-dec-2016

Вижда се, че това е ясно водена политика, след като „има пари” да се заплащат неустойките за АЕЦ Белене, има пари за реконструкция и строителство на пътища през годината извън бюджета на АПИ. Имаше над 1 млрд., които да се налеят в Първа инвестиционна банка на бизнесмена Цеко Минев. Към известния български бизнесмен и председател на федерацията ни по ски, води връзката с кипъреца Георгиус Георгиу, собственик на фирмата Булмаркет, извършваща превоза на цистерните при инцидента край село Хитрино.

Водената политика е ясно проследима и от отговор на министъра на транспорта в оставка Ивайло Московски до народния представител Вили Лилков, от които ясно се вижда огромното недофинансиране с повече от 1 млрд. Лв. на БДЖ Пътнически превози, спрямо предвидените по договора за обществена услуга, подписан в средата на 2009-та суми. От друг отговор до депутатът Георги Свиленски става ясно, че удобреният според Договора за обществена услуга пробег на БДЖ Пътнически Превози е 20 млн. влаккилометра за 2016 и 2017 г. и на практика не е променян поне от 2009 г. Реално този пробег не е обвързан с покриване на реалните разходи, които дружеството прави нито с това колко пътници ще превози.

Ако се върнем на настоящето ръководство на дружеството, можем да обърнем внимание и на един цитат от официална позиция в интернет страницата на Холдин БДЖ ЕАД по повод сигналът ни до прокуратурата: „В патримониума на „Холдинг БДЖ“ ЕАД е останал единствено и само неоперативен подвижен състав, за който експертите са преценили, че няма да е необходим и е в много лошо състояние. (…….) Тук следва да се отбележи, че предложените за продажба единиците ТПС от много години насам са в изключително тежко състояние и не са годни за експлоатация, включително поради изтичане на междуремонтните им срокове и необходимостта от значителен финансов ресурс за извършване на ремонт и модернизация. За голяма част от тях дори вече не се произвеждат резервни части или същите се намират изключително трудно, тъй като са морално остарели инженерни концепции.http://www.bdz.bg/bg/novini/poziciia-na-holding-bdjead-vuv-vruzka-s-mediini-publikacii-svurzani-s-predstoiasht-turg-za.html

Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт категоречно счита това твърдение за несъстоятелно. Това е така, защото в нашия сигнал до прокуратурата посочихме 4 локомотива, закупени през 2012 г., които са били пуснати на търг по същите причини, които са вече ремонтирани и от 4 години се експлоатират успешно от различни частни железопътни компании в Чехия и Словакия.

Общата цена, на която в настоящия търг бяха закупени 6-те локомотива е малко над 500 хил.лв. Припомняме, че един реновиран електрически локомотив струва средно между 1 и 2 млн.лв, а един нов локомотив струва над 7-8 млн.лв.

Освен ръководството на БДЖ (протокол № 153/10.08.2016 г.), разрешение за търга е дал и министъра на транспортав оставка Ивайло Московски с Протокол ПД -202/25.08.2016 г.

Отговор до депутата Вили Лилков http://parliament.bg/pub/PK/238708654-06-1359.pdf

Отговор до депутата Георги Свиленски http://parliament.bg/pub/PK/239623654-06-1587.pdf

Tagged , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a comment