Търг за продажба на локомотиви и мотриси на БДЖ Пътнически превози – в прокуратурата

IMG_9884

От Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт сигнализираха прокуратурата за предстоящ търг с тайно наддаване за продажбата на мотриси и локомотиви на БДЖ ПП, който ще се проведе на 10-ти март 2016 г. четвъртък от 10 ч. Обявата е публикувана на следния адрес (http://holding.bdz.bg/bg/prodajbi-i-otdavane-pod-naem/bdj-putnicheski-prevozi-eood-otkriva-turg-s-taino-naddavane-za-prodajba-na-53-broia-tps.html)

Ето какво сподели координаторът на инициативата Даниела Вуковска: „Ние настояваме за образуване на досъдебно производство и при наличие на данни за извършено престъпление, процедурата и всякакви предвидени последващи търгове да бъдат прекратени.”

Сред мотивите за исканата проверка се отбелязва, че предложеното на търга имущество – локомотиви и мотриси, е закупено и поддържано със средства на българските данъкоплатци. От предоставените материали с примери от Полша[1], Чехия[2], Латвия и др. става ясно, че то може да бъде реновирано. Стойността ще бъде значително по-ниска, отколкото за закупуване на нов подвижен състав, и същевременно пътниците ще получат достъп до една по-качествена услуга, ще имат правото на избор на придвижване с по-енергоефективен, по-екологичен и по-безопасен обществен транспорт какъвто е железницата.

От инициативата припомнят за организирани срещи с международни компании, които са проявили готовност да участват в реновирането на подвижен състав на БДЖ. Все още няма отговор на писмото до БДЖ ПП и Министерство на транспорта, което гражданите са изпратили през ноември миналата година.

Ето някои от въпросите към прокуратурата, които са формулирали от инициативата:

  1. На каква база е формирана продажната цена на активите в посочения търг – на база на компонентите, от които са изградени локомотивите и мотрисите като маса черни и цветни метали или на база единица тягов подвижен състав, подходящ за извършване на превоз на товари и пътници?
  2. В какво състояние се намират обявените за продажба на търг локомотиви и мотриси и каква е причината за тяхното настоящо състояние?
  3. Има ли недостиг на локомотиви и мотриси в „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД към настоящия момент и в какъв размер е този недостиг? Налага ли се в настоящия момент „БДЖ Пътнически превози” ЕООД да използва подвижен състав на други превозвачи, включително автобусни превози поради липса на достатъчно годен и технически изправен собствен подвижен състав и ощетява ли това по някакъв начин дружеството?
  4. Колко влака (курса) на „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД и „БДЖ – Товарни превози” ЕООД са били отменени в рамките на последните 5 години поради липса на годен и технически изправен подвижен състав?
  5. Оставян ли е подвижен състав целенасочено неподдържан с възможна цел да се продаде по-късно на безценица и да се облагодетелстват частни физически и юридически лица за сметка на държавното дружество, респективно българските данъкоплатци?
  6. Каква е стойността на един абсолютно нов локомотив и мотрисен влак с параметри, подобни на обявените на търга в лева или друга валута?
  7. Сключени ли са, подготвени ли са за сключване, провеждат ли се и предвиждат ли се преговори за закупуване на абсолютно нов подвижен състав и за каква сума (цени, условия)?
  8. Дължи ли държавата на дружества от групата БДЖ финансови средства и ако да – в какъв размер?
  9. Поради каква причина е организиран търг с тайно наддаване, при условие, че при този вид търгове е възможно само веднъж да бъде предложена цена (с изключение на случаите на предложени две еднакви цени, при които се пристъпва към публичен търг) от всеки от участниците и по този начин се намаляват шансовете за постигане на по – добра цена, а същевременно се увеличават възможностите за манипулация на търга?

От сдружението припомнят, че след подобни търгове, локомотиви на БДЖ се озовават в Чехия и Словакия, реновирани са и в момента са в редовна експлоатация за новите си собственици[3]. Локомотиви на БДЖ е закупил и лицензираният наскоро у нас частен превозвач „ТБД – Товарни превози” ЕАД, свързван с бизнесмена Христо Ковачки.

[1] http://www.railwaygazette.com/news/news/europe/single-view/view/modernised-emu-presented-to-przewozy-regionalne.html

[2] http://www.skoda.cz/en/products/repair-and-modernization-of-rail-vehicles/electric-locomotives/electrical-locomotives-230-240-and-242/

[3] http://spz.logout.cz/novinky/novinky.php?poradi=1414

Advertisements
Tagged , , , , , , , , ,

One thought on “Търг за продажба на локомотиви и мотриси на БДЖ Пътнически превози – в прокуратурата

  1. […] нашият сигнал до прокуратурата от 08.03.2016 г. https://obshtestven.wordpress.com/2016/03/08/turg-bdz-motrisi-locomotivi-procuratura/ и временното спиране на процедурата по продажбата на […]

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Advertisements
%d bloggers like this: